לכל עסק יש 3 זרועות שהוא עומד עליהן
- שיווק ומכירות (להביא את הלקוח בפעם הראשונה ולסגור עסקה).
- מקצועיות
- ניהול ובקרה (לתזרים מזומנים, גביה, תמחור, מטרות, ניהול לקוחות, עובדים, שמירה על יתרון תחרותי , ניתוח דוחות, עבודה עם ספקים, תוכנית עבודה, חזון ומיקוד )
באיזה זרוע בד"כ משקיעים העסקים העצמאים הכי הרבה?
במקצועיות
אגב בד״כ ככל שמחזור העסק קטן יותר והרווחים נמוכים יותר, ככה מתעסקים עוד יותר במקצועיות.
העוסקים הפטורים משקיעים במוצר או השרות שלהם הכי הרבה, כדי שהמוצר או השרות יהיו מושלמים.
תופתעו אולי לשמוע שעסקים לא נסגרים בגלל מוצר לא טוב!
נתונים מראים שכ- 70% מהעסקים כן נסגרים בגלל ניהול ובקרה לא טובים.
אז אמרנו ניהול ובקרה? יש עסקים שאומרים: ״אצלי הכל בסדר״. יש לי רואה חשבון שמטפל בעסק.
רואה חשבון זה נהדר. רואה חשבון טוב ידווח לרשויות בצורה מסודרת ויעשה דוח שנתי נכון.
רואה חשבון מעולה גם יחשוב איך הוא חוסך כסף לבעל העסק מבחינת תשלום מיסים מינימליים בדרך חוקית.
לשוב להבין שרואה חשבון מסתכל על היסטוריה של העסק, (מה היה עד עכשיו) עוסק בדיעבד- על נתונים סטטיסטים של עסק שכבר קרו.
יועץ ומאמן עסקי לומד מהעבר ומהדוחות כדי לשנות או ליצור את העתיד- מסתכל כאן ועכשיו ולעתיד ומלווה את העסק קדימה בשיתוף פעולה עם הרואה חשבון בד"כ.
כשעסקים מגיעים לייעוץ , הם לא מגיעים כי יש להם ניהול ובקרה לא טובים.
הם מגיעים כי משהו בעסק לא עובד כמו שצריך – זה תמיד קשור לכסף ו/ או זמן ו/או עומס/ לחץ.
הם מגיעים כשכואב להם לא סתם כואב, אלא כואב מאוד או ממש מדמם.
כי אם כואב קצת נשארים בבית ומחכים שזה יעבור, נכון?
אז מי צריך ייעוץ עסקי?
1. קונטרול פריק- עושה הכל לבד- ועסק של אדם אחד- ONE MAN SHOW צריך להתעסק עם הכל
ומרביתם מתקשים להתמודד עם זה לבד!
מצד שני… כשכבר מציעים להם עזרה הם לא מוכנים לשחרר!
במקום לקחת עובד או להשתמש במיקור חוץ ולשלם על השרות ובזמן הזה לעשות דברים שיקדמו את העסק הוא מתעקש ומתעסק בדברים הלא נכונים ומשקיע יום בשבוע בגביה (כי יש לו כסף שחייבים לו על עבודות שכבר ביצע) ואז אין לו זמן לשום דבר אחר.
בד"כ לעסק עם קונטרול פריק אין לו זמן לצמיחה, לבחינה, להסתכלות קדימה, אלא רק לניהול משברים, עבודה בלחץ – כל הזמן במצב השרדות. מה שהכי אירוני שלקונטרול פריקים בד"כ דברים יוצאים משליטה הרבה יותר מאשר לאלה שלא.
2. לא עומד בלחץ ועומס? – צמיחה מהירה מדי. נניח שיש לעסק יועץ שיווקי שעושה עבודה מדהימה ומביא הרבה לידים. אם אין מי שימכור להם או יתן שרות לאחר מכירה העסק נתקע . חשבו להבין – גם כשעסק צומח נדרש לבדוק שיש גיבוי לצמיחה ואין קריסה לאחר העומס.
3. עובד במרץ על ריק (פול גז בניוטרל) – עושה מלא ולא רואה תוצאה או לא מקבל את מה שרוצה- זה גם עסקים שבד"כ חסר שם תכנון ומיקוד.
לא עושים תזרים מזומנים, אין תקציב, אין תוכנית עבודה מסודרת, יש יותר מדי פיזור: במוצרים או שרותים לפעמים גם אין מטרה מוגדרת (חוץ מהרבה לקוחות ועסק מצליח או עסק מרוויח)
4. הכל טוב- מה הלאה? לצערי ישנם מעט מאוד עסקים כאלה ובהחלט משמח כשיש פניות מהסוג הזה – כי אז אנחנו לא בחדר מיון. אנחנו במצב שיש זמן לבחון דברים לאסוף הרבה נתונים, לקבל החלטות מחושבות על סמך מידע רב ורחב.
5. עסק חדש – איך להקים נכון ולטעות פחות? – מגמה מתגברת היום דווקא מחברה צעירים יותר.
6. עסק שמביא לא מספיק רווחים לבעל העסק – אולי העסק לא רווחי בגלל תמחור לקוי, או מחסור בלקוחות. לפעמים הדברים הרבה יותר פשוטים ממה שחושבים. יש לפעמים משפטים כמו- רואה חשבון אומר שאני מרוויח, אבל בפועל לא רואה שקל – אז או שעובד הרבה עם מזומן, או שלא מדווח את כל ההוצאות שלו או שיש לו הלוואות שהוא פשוט שכח מהם. כל זה קשור לניהול ובקרה של העסק.
7. פחד לעשות כסף! לחשוב בקטן- להפוך למורשה כי פוחדים לשלם מע"מ.
מע"מ לא שלכם ולא של הלקוח – הוא של המדינה.
טיפ קטן וסופר שימושי לגבי מע"מ
שימו בפק"מ או בקרן כספית. אגב עסק פטור זאת תקרת זכוכית – מכירים מה זה תקרת זכוכית?
בעצם כעסקים מגיעים לייעוץ עסקי – זה תמיד קשור לכסף ו/ או זמן ו/או עומס/ לחץ – כל אלו הם סימפטומים שמשהו בעסק לא עובד כמו שצריך .
רק שאין לי זמן, לא מרוויח מספיק, חובות, מלא הלוואות, לא יכול לנשום , כל הזמן בלחץ לסגור את החודש – אלא תוצאות.
הסיבות לתוצאות אלו בד"כ נעוצות בהרגלים של בעל העסק, בתפיסה, בגישה באמונות שלו.
כשמגיעים לייעוץ עסקי זה כמו להגיע לחדר מיון- בחדר מיון קודם כל עושים בחינה- עד כמה המצב מסכן חיים וכמה דחוף הטיפול. אם בעל העסק מדמם, אז קודם כל לעצור דימום, כי אין לו פנאי לחשוב על שינוי ההרגלים באותו רגע. אז קודם כל נעצור דימום ואז נבריא את העסק ביחד וזה תהליך שלוקח זמן.
אם האדם הגיע למיון בגלל התקף לב- אז ברור שקודם כל מטפילם בהתקף. אך ההתקף נגרם בגלל אורח חיים לא בריא שאם הוא לא ישנה אותו עוד 6 חודשים הוא שוב במיון עם התקף נוסף. כדי למנוע הגעות למיון ומצבים מסכני חיים בעסק, חשוב לפתח הרגלים, מיומנויות ולבנות תהליכים אפקטיבים בעסק.
בין אם אתם צריכים לצאת כרגע ממשבר בעסק (לעצור את הדימום) או לעבוד על שינוי ההרגלים או לפתח את העסק ולפרוץ תקרת זכוכית – ייעוץ ואימון עסקי זה בשבילכם.